سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرهنگی - هنری - مذهبی

اوقات شرعی
حکیم ده خصلت دارد : پارسایی، عدل، فهم، گذشت، نیکی، بیداری، خودنگهداری، تذکر، هشیاری، نیک خویی و میانه روی . [لقمان حکیم]

:: ParsiBlog ::KhazoKhil ::

 
 
منوی اصلی

 RSS 
خانه
شناسنامه
پست الکترونیک
ورود به بخش مدیریت


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 27851

 
 
درباره خودم
 
 
موسیقی وبلاگ
 
 
لوگوی وبلاگ
 
 
خبرنامه
 
 
طراح قالب

 طراح : پایون  

 
 
آرشیو

پاییز 1385

 
 
لینک دوستان

احمدی نژاد
احمدی نژاد
روزنامه اینترنتی امام زمان
امام زمان

 
 
وضعیت در یاهو

یــــاهـو  

 
 
متقی: آمریکا اگر ایران را بزند منافع‌اش در30 نقطه جهان هدف قرار

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ابراهیم متقی که در سمینار « ایران و آمریکا» و به دعوت انجمن علمی دانشجویی روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در تالار شیخ مرتضی انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه سخنرانی می‌کرد، گفت: تضادهای موجود بین ایران و آمریکا بسیار متنوع است و اینکه تحلیل‌گران تضادها را یک بعدی و مختص پرونده هسته‌ای می‌دانند، اشتباه است.
وی برخورد آمریکا در برابر کشورهای مختلف را مبتنی بر الگوی سه بعدی تنظیم برنامه‌ها در چارچوب استراتژیک،رفتار دیپلماتیک بی‌وقفه و رفتار امنیتی آمریکا در ارتباط با اپوزیسیون و گروه‌های اجتماعی هدف دانست و افزود:برای اولین بار فعال سازی اپوزیسیون در کشورهای آنگولا، افغانستان و نیکاراگوئه انجام شد و فعالیت آمریکا به شکلی بود که در ادبیات سیاسی آن زمان جایگاه آمریکا به عنوان کشور حامی گروه‌های تغییر دهنده وضع موجود و آزادی خواه تلقی می‌شد.
رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران،فعال سازی اپوزیسیون را دارای اهمیت بسیار زیادی برای آمریکا دانست و افزود: در این زمینه حوزه‌های ضربه‌پذیر و آسیب‌پذیر کشور رقیب بررسی می‌شود و بر روی اینکه چگونه می‌توان قابلیت‌های ایدئولوژیکی یک نظام اقتدارگرا را کاهش داد، کار تئوریک انجام می دهند.
وی نوع رفتار آمریکا در قبال عراق و افغانستان را نشان دهنده هماهنگی کامل بین سرویس‌های امنیتی، مجموعه‌های دانشگاهی و سایر بخش‌ها با بخش نظامی آمریکا در مقابله با کشور هدف دانست و تصریح کرد: حمایت از گروه‌های روشنفکر مخالف هر نظام،گامی در راستای حداقل سازی مقاومت ساختاری و حداکثر سازی مشکلات حکومتی در کشورهای هدف است.
متقی به ایجاد اداره کلی در وزارت امور خارجه آمریکا تحت عنوان «دیپلماسی عمومی» اشاره کرد و افزود: کارویژه این اداره به‌نحوی است که می‌گوید ارتباطمان با حوزه‌های هدف نباید صرفاً در حوزه حکومتی باشد، بلکه این تاثیرگذاری زمانی می‌تواند مطلوبیت داشته باشد که نیروهای اجتماعی نسبت به مشروعیت سیاسی حکومت اعتقاد خود را از دست بدهند.
وی نگاه کلان آمریکا به ایران را تغییر رژیم دانست و تصریح کرد: در چارچوب این نگاه است که ایران محور شرارت محسوب می‌‌شود.
رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر حمله نظامی در سال 2006 انجام نشود،در سال 2007 انجام خواهد شد،گفت: تحرک نظامی آمریکا در منطقه کاملاً مشهود است و فضای منطقه مملو از بوی باروت است، اما در کنار آن دیپلماسی عمومی نیز در دستور کار آمریکا قرار دارد.
متقی با بیان اینکه از قطعنامه پیشنهادی آمریکا بوی جنگ می‌آید، تصریح کرد: این به معنای آن است که اگر ایران توصیه‌های اجرایی شورای امنیت را بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد مورد توجه قرار ندهد، کشورهای عضو شورای امنیت می‌توانند ایران را در راستای اجرای توصیه‌ها مورد هدف قرار دهند.
وی از طرح موضوعات خروج ایران ازNPT در شرایط کنونی به شدت انتقاد کرد و افزود: NPT تنها گزینه‌ای است که ایران می‌تواند به آن استناد کند و خروج از آن در راستای تثبیت و حداکثر سازی اهداف آمریکا خواهد بود.
رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت: نگاه موسسات استراتژیک و پژوهشی آمریکا برای فعال سازی اپوزیسیون این است که رفتار دیپلماتیک بدون فعال کردن گروه‌های اجتماعی مخالف نظام هیچ مطلوبیتی برای آمریکا نخواهد داشت.
وی اپوزیسیون در ایران را دارای طیف‌های متنوعی دانست و افزود: به عنوان مثال وقتی عبدالمالک ریگی می‌گوید هدفش فاجعه انسانی است،این به عنوان یک نماد رفتاری گروه‌های اقلیت برای دستیابی به درخواست‌هایشان است.
وی به دو دیدگاه موجود در آمریکا مبنی بر اینکه عده‌ای معتقدند آمریکا بعد از ایجاد امنیت در عراق سراغ ایران برود و عده‌ای نیز می‌گویند مقابله با ایران به هر میزان که سریع‌تر انجام شود، مطلوبیت بیشتری برای آمریکا خواهد داشت، اشاره کرد و تصریح کرد: اشغال نظامی ایران بر اساس نیروهای پیاده و زرهی کار زمانبری است و گراهام فولر در این زمینه می‌گوید که اشغال ایران و تسخیر آن کار ساده‌ای است، اما نگهداری آن کار دشوار و پیچیده‌ای خواهد بود.
رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به سوال دانشجویی که از وی پرسید «در صورت حمله نظامی آمریکا، قدرت بازدارندگی ایران چقدر است و گروه‌های شبه نظامی مانند حزب ا... لبنان، بدر و المهدی عراق چه تاثیری در این زمینه می‌توانند داشته باشند؟»، گفت: تنها ابزار بازدارنده ایران طراحی یک جنگ نامتقارن است که در این صورت آسیب‌پذیری دشمن با قابلیت‌های خودی تطابق پیدا می‌کند.
متقی با بیان اینکه ایران در حوزه‌های جغرافیایی گسترده‌ای نیرو سازماندهی کرده و توان استفاده از آنها را دارد، تصریح کرد: قدرت ایران صرفاً در منطقه جغرافیایی ایران نیست و اصلی‌ترین ابزار بازدارنده ایران،ذهنیت آمریکاست که اگر ایران را بزند، منافع آمریکا در 30 نقطه جهان هدف قرار خواهد گرفت.



موسی حاتمی(شنبه 85 آبان 20 ساعت 7:17 عصر )

دیدگاه‌های دیگران ()

 

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
شعر
[عناوین آرشیوشده]
 
Copyright © 2006-KhazoKhil.Com All Right Reserved